I nedenstående PDF finder du mine noter til emnet: ‘Besættelsestiden i et erindringshistorisk perspektiv’ i Historie A.
OBS: Der indgår også materiale fra andre kilder, der ikke direkte citeres. Noterne er således en samling af materiale fra undervisningen, og ikke udelukkende mine egne analyser, m.m.
Uddrag
Mulige problemstillinger: - Hvordan huskes besættelsestiden? Hvad glemmer vi, og hvad ophøjer vi? - Hvordan bruges besættelsestiden politisk? Hvilke budskaber kan den være med til at formidle? - Hvordan har vores forståelse af besættelsestiden ændret sig gennem historien? - Hvorfor køber vi ind på konsensusmyten, når vi godt ved, at den ikke er historisk korrekt? - Hvad skete der i de forskellige stadier af besættelsen i Danmark og hvilke personer spillede centrale roller? - Hvilke bagvedliggende grunde var der til, at Danmark førte en samarbejdspolitik? - Hvordan oplevede de involverede jødeaktionen i 1943? - Hvilke konsekvenser havde nazisternes besættelse for de danske jøder? - Hvordan adskilte danskernes oplevelse af besættelsen sig fra den oplevelse andre borgere havde i andre tysk-besatte områder? - Hvilken betydning har det i dag, at vi erindrer Holocaust og nazisternes racistiske menneskesyn? - Hvordan kan man handle for at bidrage til, at en lignende situation undgås fremadrettet?