Hjemmeopgave 2, samfundsbeskrivelse (NEET-i Danmark)

I nedenstående PDF finder du min besvarelse af hjemmeopgave 2 i kurset Samfundsbeskrivelse (A). Faget er en del af de obligatoriske fag på 1 semester på økonomistudiet (KU).

Uddrag af indledning

Det er efterhånden en vedtaget sandhed, at uddannelse er en investering for livet. En investering i bl.a. økonomi, sundhed, livsglæde, samt social- og kulturel kapital. Men, uddannelse er ikke for alle og nogle vælger da at søge mod arbejdsmarked efter at have afsluttet grundskolen. Et valg, der, alt andet lige, stiller en økonomisk svagere på den lange bane, men, hvor man stadigvæk i nogen grad bidrager til velfærdsstaten og bruger sit ’potentiale’ til at gøre en forskel på arbejdsmarked. Men, som bl.a. Reformkommissionen i 2021 (Smith, et al., 2021) fastslog, er der også en gruppe, der hverken søger mod arbejdsmarkedet eller påbegynder en uddannelse efter grundskolen. Disse unge bliver da ’ikke-aktive’ (NEET: not in Education, Emolument, or Training) og er, som Reformkommissionen selv skrev, Unge med uforløst potentiale (Smith, et al., 2021). Dertil kommer, at tilværelsen som ung ikke-aktiv, fører række udfordringer med sig på både individ- og samfundsniveau. Alligevel, er den offentlige interesse for gruppen forholdsvis begrænset og debatten om uddannelse og aktivering af udsatte unge, bliver da ofte til en diskussion om, hvorvidt der går får mange på gymnasie og for få på erhvervsuddannelser. Denne undersøgelse har da til formål at kortlægge omfanget, udviklingen og sammensætningen af NEET-gruppen i Danmark, samt perspektivere denne data til beskæftigelsesfrekvens og uddannelsesstatus for alle unge i alderen 18-24. Derudover rummer undersøgelsen et komparativt element, idet NEET andelen for 15-19 og 20-24 årige sammenlignes på tværs af de nordiske lande.

Opgavens konklusion

Om NEET-andelen i Danmark kan det således fastholdes, at niveauet i 2022 har noget et lavpunkt siden 2009, men stadigvæk ligger relativt højt blandt udvalgte nordiske lande (særligt i aldersgruppen 20 – 24 årige). Meget tyder i den forbindelse på, at et en lavere andel af unge uden ungdomsuddannelse, er den primære årsag til, at NEET-andelen i perioden er faldet. Herunder eksempelvis. den relativt ældre NEET-gruppe i 2021, samt et fald i beskæftigelsesfrekvensen for aldersgruppen i samme periode. Danmark ligger da også på omtrent samme niveau som Sverige og Norge i aldersgruppen 15 – 19 årige, der er den primære alder, hvor unge vælger at påbegynde en ungdomsuddannelse. Undersøgelsen finder desuden, at der er en sammenhæng mellem kommuner og deres disponible indkomst i forhold til, hvor stor NEET-andelen er i den givne kommune.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *